Wednesday, June 18, 2014

tafsir al-fatihah(ayat 1)

Saturday, April 22, 2006
tafsir al-fatihah(ayat 1)
Firman Allah
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani"

(Surah Al Fatihah : 1)
      Tujuan membaca Bismillah adalah untukl menunjukkan bahawa konsep penyertaan qudrah Allah yang menyebabkan qudrat kita terlaksana. Betapa lemahnya kita sehingga setiap perilaku kita sebenarnya adalah daripada qudrah Allah yang maha berkuasa. Disebabkan itulah kita disarankan oleh jumhur ulama' untuk memulakan sesuatu tugasan dengan Bismillah. Sewaktu zaman jahiliyyah, kebanyakkan Quraisy menyertakan perilaku dan sumpah mereka adalah atas nama Hubal, Latta dan Uzza serta Sya'biy sebagai tanda kebanggaan mereka pada tuhan sesat mereka. Islam memberi alternatif kepada umat Islam yang juga ingin mengizahkan tuhan mereka dengan adanya Bismillah pada setiap surah kecuali surah At Taubah. Namun dalam perilaku jahat, kita dilarang membacakan kalimah ini. Kepada sesiapa yang membaca Bismillah semasa membuat kemungkaran dengan tujuan menghina dan mencerca ayat suci maka tiada syak kufurnya itu.a
      Pertamanya perlu diingatkan bahawa, ulama' khilaf dalam menetapkan Bismillah sebagai salah satu ayat Al fatihah atau pun tidak. Imam syafie mewajibkan bacaan Bismillah dalam solat kerana dinyatakan ayat ini sebhagian surah Al Fatihah. Ini berlainan dengan kaedah solat Imam Hanafi.
      Segala perbuatan kita seharusnya dengan diiringi nama Allah. Allah seolah-olah ingin memastikan segala perilaku kita diiringi dengan matlamat ubudiyyah dan uluhiyyah. Lantaran itu kita lihat juga bagaimana berbezanya kitab yang ditulis semula oleh manusia dengan kitrab yang dipelihara iaitu Al Quran. Namun per;lu diigatkan bahawa kitab asal samawi yang lain turut ditegaskan bismillah.
      Allah memberi kemurahannya kepada semua makhluk di dunia ini. Perlu diketahui kesemu makhluk manusia telah mengakui keimanannya sejak alam lahut dan malakut. Lantaran itu kasih saying Allah pada insan tidak bertepi. Allah terus menunjukkan kemurahan kasihnya. Hal ini menimbulkan polemik dikalangan umat Islam, apabila timbul persoalan 'jadi kafir kaya, jadi miskin papa'. Polemik ini timbul lantaran beberapa aspek yang perlu diambilkira.
      Memanglah kita ketahui izzahnya umat Islam diambil dikit demi dikit dengan kalimah isyarat daripada rasulullah iaitu Al Ghussa'(semacam buih). Semanagt umatan wasotan dan khaira ummahkelihatannya dicabut sedikit demi sedikit. Namun perlu diketahui bahawa keadaan sederhana yang ada dalam Islam tidak menggalakkan manusia mengejar menjadi jutawan sehingg memecah rekod jutawan termuda Negara. Berapa sangat jutwan yang kembalikan kekyaan untuk mmasyarakat. Inilah kuasa kapitalis. Memupuk mencari wang dan laba dengan kaedah menindas keringat awam. Nampaknya mereka berusaha tetapi ada kelompok yang tersiksa. Kekayaan ini disebut istidraj.
      Dalam surah Al Zukhruf ayat 33, Allah menegaskan sekiranya allah tidak risaukan kesemua manusia menjadi kafir, nescaya dijadikan rumah dan tangga rumah orang kafir daripada perak.
وَلَوْلاَ أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِّن فَضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ
"Dan sekiranya bukan karena hendak menghindari manusia menjadiumat yang satu (dalam kekafiran), tentulah kami buatkan bagiorang-orang yang kafir kepada Tuhan Yang Maha Pemurah loteng-loteng perak bagi rumah mereka dan (juga) tangga-tangga (perak)yang mereka menaikinya." (az-Zukhruf : 33)
Bermakna sekiranya kesemua orang kafir Allah jadikan kaya nescaya semua manusia akan berlumba-lumba menjadi kafir!! Bukankah Allah juga memberi kemiskinan kepada non-muslim? Bermakna kata kekayaan amat senang dijadikan kepda manusia. Keraa aliran harta kesemuanya dikawal olehNya. Dia mengkayakan seseorang dengan mengalirkan bahagian orang lain kepada seseorang.
Tetapi ada suatu kasih yang tertinggi. Inilah kasih mengasihani Allah khusus untuk umat muslimin. Kepada keksihnya yang berada di Firdaus kelak dapat menghayati wajah sebenar Allah melalui pemandangan akhirat, bukannya melalui pandangan umum kini yang terbatas kepada sistem penglihatan dimensi.
Maka perlu diingatkan bahawa dengan ayat pertama ini, setiap perkara dilakukan kerana ia mengiringi perilaku degan nilai akidah sebenar. Ulama' usuluddin tradisional berkata keseluruhan intipati Al Quran terpada pada Al fatihah. Kekuatan Al fatihah pula terletak pada ayat Bismillah. Kekuatan ayat ini ialah pada huruf ba' (ب). Huruf ini membawa maksud dengan, pengiringan dan maksud kebersamaan pembacaan Al Quran dan perilaku dengan Nama Allah. Ia juga semacam janji awal pembaca Al Quran bahawa hk cipta (copyright) kalam Al Qadim ini adalah miliknya yang tidak bersekutu.

Posted at 07:22 pm by Pendita Bitara

No comments:

Post a Comment