Tuesday, June 17, 2014

Asal kekuatan ummah bermula daripada membaca...suatu saranan

Thursday, April 20, 2006
Asal kekuatan ummah bermula daripada membaca...suatu saranan


Assalamualaikum sahabat dan pembaca sekalian.......
Minat saya amat tinggi dalam membaca apabila saya mulai sedar kepentingan ilmu dan pengetahuan dalam membina kebangkitan Islam.....sejak itu saya mulai membeli buku sebanyak mungkin dan memperuntukkan hampir kesemu wang biasiswa matrikulasi untuk membeli buku-buku ilmiah agama dan kitab-kitab lama untuk ditekuni......barulah sedar betapa luasnya Ilmu Allah, dan betapa kerdilnya diri ini yang hanya mampu m,enghafal formula-formula kimia waktu itu.....
Pada waktu itu mula melazimi diri untuk memberi kekuatan kepada rakan-rakan yang lain dan mula memberi tazkirah-tazkirah pendek.....tapi jauh bezanya dnegan rakan-rakan yang telah dididik di sekolah-sekolah agama ternama tanahair.....

Saya menjadikan membaca sebagai hobi dan sedari itu sehingga kini, ketagihan membaca telah berakar umbi dan inginkan ketagihan yang lebih lagi......mungkin agak sukar..tetapi menjadi generasi al Iqra' bukanlah mudah......menentang arus masyarakat konvensional yang masih memandang sepi kepada pembacaan bukanlah mudah......
Hari ini saya akan terus memberi kekuatan kepada yang sudi...agar penganut Islam kembali mewarisi aura Al Iqra tinggalan junjungan besar SAW.
Muhammad Nuruddin Bashah
20/4/2006
11.06 pagi.PKNS KL
Posted at 11:58 am by Pendita Bitara

No comments:

Post a Comment